January 23, 2015

Sk. St. Michael, Ipoh ~ Persediaan Murid Tahun 1

Assalamualaikum...

Sebenarnya tak tahu macam mana nak mula cerita persediaan Mifdhal ke Sk. St. Michael, Ipoh (SMI) ni. Sejak dari pertengahan tahun 2014 lagi saya dah mula ligat mencari tips, idea, bajet... etc dalam persediaan melangkah ke Tahun 1. Saya memang dah siap2 tanya bff saya si farah bab ni sebab dia dah berpengalaman... dia dah hantar anak kedua ke sekolah so dia ada sangat banyak tips....huhuhu...

Dalam group wasap housemate lama.. ada dua orang bakal menghantar anak ke sekolah Tahun 1... so kami sama2 mintak tips... macam2 tips... daripada membeli baju, perlatan, buku, cara balut buku, stationery, cara rendam baju... eh banyak lagilah yang kami dok korek tips dari farah ni. Dan hampir kesemua tips tu saya ikut. senang kerja sebab dia dah siap2 pikir, siap2 buat kajian kat anak2 dia kan.. so kita follow jelah... benda baik... ikut jelahhh... hahaha... dasar malas pikir...

Bermula dari membeli pakaian sekolah... beli kat mana...berapa pasang.. apa nak beli... huhuhu... farah nasihatkan saya beli je pakaian kat Pusat Pakai Hari Hari... opsss... ini bukan iklan ye... heheh... memandangkan dekat situ harga paling murah dan kualiti kain juga elok... so kita beli kat situ jelah... sebab zaman sekarang ni bila mak bekerja maka kena beli baju lebih dari sepasang... takde kerja la mak nak basuh baju gosok baju hari2... hehehe... dasar malas lagi... 

Pusat Pakaian Hari-Hari

Baju sekolah - 4 helai
Seluar sekolah - 4 helai
Baju Melayu KAFA - 4 pasang
Sampin KAFA - 4 helai
Siglet - 8 helai
Seluar dalam - 6 helai
Sapu tangan - 3
Stokin - 4 pasang
Tali pinggang - 1
Beg aathif 

Total = RM450++

Kedai Kasut Silibin

Kasut sekolah 2 pasang - RM35.80


Dah setel bab baju & kasut.. kita ke bab beg sekolah pulak... saya belikan beg biasa2 jugak.. saya beli dari farah je... hahahah....


Bag spiderman & batman 

Total = RM80

Mifdhal memilih nak spiderman.. abgnyah nak batman... tapi last2.. dua2 dapat kat mifdhal sebab untuk abgnyah macam besar sangat.. so pujuk abgnyah untuk bagi mifdhal bawak ke KAFA... huhuhu... dia ok sebab dah janji belikan di beg LC...mujur juga dia mahu... hehe..

Beg ni sangat ok... kualiti semua bagus... saiz pun ngam2 untuk mifdhal... so far ok sangat...



Kemudian cerita stationery pulak. Yang ini saya memang beli di tesco dan mydin. Ada jugak beli kat AEON...  Farah pesan kalau nak beli... belilah banyak2 sikit sebab peratus kehilanngan tu besar untuk Tahun 1 sebab masih belum pandai jaga barang... so kena beli macam nak bukak koop lah rupanya... hahahah... tengok siap beli kotak besar letak segala bagai dalam tu... huhuhu... farah pesan kalau nak beli stationery belilah yang ada brand sikit... takyah la brand yang mahal2.. beli brand yang sederhana ye... macam contoh dia beli unicorn... saya tiru... hahahaha... kebanyakkan memang saya beli brand unicorn.

Tesco, Mydin, AEON

Kertas kaler A4 - 1 rim
Kertas Putih A4 - belum beli
Pensil - 4 kotak
Pemadam - 50 pcs
Pengasah - 50 pcs
Pembaris pendek - 10 btg
Pembaris panjang - 2 btg
Kaler pensil - kotak besar (rumah), kotak kecil (sekolah)
Gam - 3 unit
Gunting - 1 unit
Selotape - 5 saiz sederhana, 1 saiz besar
Double sided tape - 3 unit
Bekas pensil - 1 (abglong), 1 (abgnyah)
Plastik pembalut - 10 meter

Total = RM200++

Inilah gerobok stationery saya... huhu..


Bekas selotape tu memang sangat2 berguna... senang kerja membalut buku.. tak stress sangat... mudah je... feeling2 macam kerja cashier kat supermarket gitu,,, hahahah... saya beli saiz yang besar sebab nak heavy duty sikit.. tahan lebih lama... lagi satu bila kita tarik2 tu takdelah dia berjalan sekali... so sangat senang... ini pun tips farah... kalo dulu masa balut buku sendiri dulu.. gigihlah potong selotape.. pastu lekat kat tepi2 meja ke.. tepi2 buku ke... potong banyak2 lekat sekeliling meja...hailahhhh...

Plastik pembalut tu pun terus beli 10 meter terus.. senang... tahan lama sikit... buku banyak sungguh nak balut.. so far masih banyak lagi berbaki... setahun tahan tu... hehehe... saya masih lagi mengekalkan pembalut buku tradisional... hahaha.. kuno kan.... padahal sekarang ni banyak je plastik balut buku yang readymade... tapi saya tak pandai lagi... so masih mengekalkan yang lama... mungkin tahun depan kot... tengoklah nanti... 



Untuk buku teks pulak...saya beli sendiri... ok... kenapa saya beli sendiri sebab memang kerajaan bagikan... tapikan.. bila say tengok list buku takdelah mahal sangat pada saya.. semua tak lebih RM10 sebuah... paling mahal RM8.80 yang lain RM5 ++ je... so pada saya boleh kot beli sendiri... nanti boleh kongsi dengan adik2 sekali... perancangan saya je tu. Ada sebab lain kenapa saya beli sendiri buku teks... tapi biarlah saya simpan untuk diri sendiri sebab takut kontroversi pulak nanti... huhuhu... eh... tolong jangan kecam saya sekali lagi ye... saya dulu masa sekolah dari Tahun 1 sampai Tingkatan 5 saya pun dapan pinjam buku teks tau... tak pernah beli...

Ini anak saya baru Tahun 1.. buku masih murah... kalau tahun2 akan datang... buku akan semakin mahal... masa tu saya akan fikir2 kan balik ye... hehehehe.. kalau dah 1 buku cecah RM30 ++ mana maunya nak membeli... hehehe... so buku saya beli kat S.S Mubaruk & New Century Book Store kat Ipoh ni.

S.S Mubaruk & New Century Book Store

Total 7 buah buku teks = RM45.80




Sebelum orientasi, saya dah siap2 telefon SMI tanya pasal buku latihan. Dah boleh beli ke di kedai buku sekolah. So bila sekolah kata dah boleh beli, saya decide untuk beli awal taknak nanti masa orientasi jenuh pulak nak berebut dengan parents lain... ini pun farah bagi tips beli awal sebab nanti selalu takde stok... buku teks pun macam tu.. beli awal sebab nanti stok habis... 

Masa saya pergi kedai buku tu... memang ada buku yang dah habis stok dan tak sampai lagi... kiranya 2 kali jugak ke kedai buku.. tapi berbaloi bila tengok panjang sungguh barisan masa orientasi tu... lepas tu dah beratur panjang... frust sebab stok habis... nasiblah beli awal2... 

Kedai Buku SMI

Buku Latihan
Buku Instrumen Pentaksiran
Baju Sukan (seluar sukan & tie belum ada)
Dan apa2 yang ditanda wajib itu semua saya beli.

Total = RM110

Untuk buku latihan dan buku aktiviti saya hanya selotape tepi je untuk mengekalkan struktur buku itu. Maklumlah mifdhal nanti dia main sumbat je dalam beg... bukan dia kira terkepak ke... tu yang kena selotape bagi keras sikit tepi tu.. kuranglah sikit nak terkepak tu... hehehe... bila cikgu dah siap tulis nama & mata pelajaran kat depan tu nanti pastinya saya akan balut juga dengan plastik... kang tak pasal-pasal basah ke.. comot ke... cerewet saya ni... masa saya sekolah dulu.. buku latihan saya tak balut pun.. tapi tetap kekal cantik sampai akhir tahun... so saya nak terapkan benda yang sama kat anak saya... tapi saya tahu pasti mencabar sebab anak saya lelaki... heheheh...



Ok kita cerita bab stationery pulak. Saya dah siap-siap buatkan label nama mifdhal untuk saya tampal dekat setiap stationery untuk mengurangkan darjah kehilangan juga... hehheh... saya hanya usaha... kalau nak hilang juga.. anggaplah tiada rezeki... hehehe... saya siap buatkan label. Macam2 label saya buat.... nama penuh, nama kelas, nama pendek dan hari Isnin sampai Jumaat.



Nama Penuh & nama kelas - lekat kat setiap buku teks & buku aktiviti. Selain tu letak kat bekas pensil dan fail.

Macam untuk lekat nama dekat fail ni... oooo nak bagitahu kegunaan fail ni.. bukannya apa sangat.. lebih kepada... kalau cikgu bagi surat ke.. apa2 kertas ke... saya suruh mifdhal masukkan dalam ni... jangan main letak je dalam beg sekolah tu nanti komot... so terpelihara le sekit... so far dalam tu letak jadual waktu dengan surat untuk ambil bantuan RM100 aritu.. kiranya mifdhal memang masukkan surat kat dalam fail ni... heheh...




Macam contoh kat bawah ni.. saya siap lekatkan nama & kelas selepas saya balut buku semua... letak double sided tape kemudian selotape sekali lagi kat belah atas tu... saya tak lekat dekat kulit buku sebab nanti nak bagi kat adik2 pakai buku yang sama... setiap buku teks pun saya siap selotape keliling nak bagi keras sikit... gigihkan... lepas tu baru balut buku dengan plastik. Lekatkan nama ni memang lepas hari orientasi. Baru tahu mifdhal kelas apa...


Nama pendek - untuk label stationery.

Macam saya bubuh dekat pensil, pensil warna, pembaris & etc... ini pun sama jugak. Saya lekatkan double sided tape dulu.. lepas tu selotape sekali lagi belah atas.. takdelah nanti basah ke comot ke...



Label hari Isnin sampai Jumaat - ok ini tips dari farah jugak.. dia siap bagitahu saya untuk bubuh nama hari untuk lekat kat penjuru buku mengikut jadual yang cikgu bagi nanti... senang untuk mifdhal kemas beg sendiri. Yang ini je saya masih belum boleh buat lagi sebab cikgu mifdhal kata jadual sekarang ni belum tetap lagi... so kena tunggu jadual tak berubah baru kita buat... ada juga saya jumpa dalam FB dia bubuh sticker ikut warna untuk menentukan hari... bagus juga cara tu.. sama je rasanya.. cuma saya lebih prefer dia baca hari apa untuk dia kemas beg daripada dia hafal setiap kaler untuk hari apa... terpulang pada masing2... hehehe.... so operasi ini tak tahu la bila boleh saya buat... 


Setakat ini setiap hari ada saja buku aktiviti yang mifdhal baru dapat.. so tiap malam saya kena balut buku & bubuh nama... hehehe... baik buat sebelum buku tu terkepak... kang tak ada mood nak balut dah... huhuhu...

Ok setel bab buku dan statinery... meh kita cerita bab nak basuh baju pulak... macam mana nak kekalkan baju putih sentiasa putih sepanjang tahun... amboi cita2 tinggi nampak... ye ke boleh tahan sampai hujung tahun... anak lelaki beb... boleh ke... hehehehe... sudahnya.. punnnn... mintak tips jugak... maka farah bagi tips lagi... katanya... dia pakai sabun pureen ABD + sikit shower gel... rendam.. takyah tonyoh2 dah... baju putih... tapi kalo kena water colour... memang still tak boleh hilang.... mmmmm... 

So sejak minggu lepas dah praktikkan dah... memang takde kotoran sangat memandangkan baru lagi... tapi still rendam jugaklah... yang kaler2 saya join je masuk baju sekali dengan kain kami semua... yang putih je asingkan... jumaat malam rendam pastu basuh... pakai mesin je... kasut pun saya bantai rendam dengan sabun ABD jugak... hehehe.. kemudian En BD sental... hehehe... itu kerja berat... kasut belikan 2 pasang je... saya beli kasut murah je RM17.90 sepasang... jadi laaaa.... 


Ok itu persediaan ke SMI...persediaan ke KAFA pun lebih kurang jugak... baju, stationery semua sama je.... tetap juga kena beli buku & baju.

Pendaftaran KAFA

Pendaftaran + buku

Total = RM140


Saya lekat je nama tulisan rumi... kalau nak jawi bagai... lambat la sikit... hehehe... bukan tak boleh tulis cuma tak yakin... hahaha... lama tak menulis jawi... buku2 semua dapat masa hari pertama ke KAFA... balik malam terus balut sebelum ianya terkepak ye... heheh...


Itulah serba sedikit persediaan mak baru seperti saya... ini adalah pengalaman pertama saya... mungkin boleh dijadikan rujukan sikit buat ibu2 baru yang lain... hehehe... 

2 comments: